Eerste blog vanuit South-Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eline Westerink - WaarBenJij.nu Eerste blog vanuit South-Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eline Westerink - WaarBenJij.nu

Eerste blog vanuit South-Africa

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

15 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lezers :)

Hier dan mn eerste blog vanuit Zuid-Afrika! En ik moet zeggen dat voelt wel goed! ;) Al hebben we wel ontzettend veel (nieuwe) indrukken gehad de afgelopen dagen, toch moet ik zeggen dat het best wel lastig is om nu alles op papier te zetten. Maar laat ik gewoon beginnen waar ik mijn vorige blog gestopt ben..

Op de dag dat we gingen, besefte ik pas echt dat je voor het laatst (voorlopig) uit je eigen bed stapt en dat de volgende keer dat je er weer instapt ontzettend veel hebt meegemaakt in die tussen tijd.
Toen we aankwamen op schiphol wilden we eerst het ruimbagage afgeven zodat we nog even de tijd hadden met familie en vrienden. Bij het poortje bleek dat mijn paspoort en de ticket niet overeenkwamen. Op mijn paspoort stond mijn doopnaam en op de ticket mijn roepnaam. Ze zeiden heel overtuigd dat ik zo niet mee kon. Daar schrokken we natuurlijk wel even van, maar het bleek gelukkig dat we bij een andere balie de ticket konden veranderen zodat de namen wel overeenkwamen. Na het afscheid gingen we richting het vliegtuig waar we eerst nog lang moesten wachten. Maar uiteindelijk werd toch eindelijk omgeroepen dat we het vliegtuig in konden gaan. Het vliegen was onze eerste nieuwe ervaring.. dat hadden we allebei nog nooit gedaan. Leuk om die ervaring nu ook te hebben, al was het niet 1 van de leukste reizen met het afscheid in mn achterhoofd. Wel gaaf om uitzicht te hebben vanuit het vliegtuig; bergen met sneeuw, zeeën, enorme vlaktes met zand en dan uiteindelijk kwam toch echt Cape Town in zicht. Wat waren we blij dat we zagen dat we nog maar even op ons krappe stoeltje hoefden te zitten. Het landen was echt geweldig! Het was ondertussen avond geworden en dat die duizenden lichtjes die steeds dichtbij kwamen toen we steeds lager gingen vliegen was prachtig! Toen we eenmaal geland waren, moesten nog even langs een paspoort controle en konden we al snel onze koffers pakken. Er stonden al 2 aunties klaar om ons op te halen. Wij worden hier trouwens door de kinderen ‘auntie’ genoemd.
Het duurde nog ongeveer 3 kwartier voordat we bij ‘Goeie Hoop’ waren. We hebben nog even gedoucht, contact gehad met het thuisfront en natuurlijk nog even met Wilbert geskypt. We hoefden de volgende dag nog niks bijzonders te doen, dus konden we lekker uitslapen.

De volgende dag werden we wakker door de zon. Dat was een heerlijke ervaring om zo wakker te worden. We hebben kennisgemaakt met de andere aunties en een rondleiding gehad door het huis. De ontmoeting met de kinderen was erg leuk. Veel kinderen komen gelijk naar je toe en de meeste kenden onze namen al. Dit hadden ze al geoefend met de aunties. Super leuk dat ze gelijk bij je op schoot komen zitten en hele verhalen tegen je hebben. Ondertussen gaan we de namen ook steeds beter kennen. Het duurt waarschijnlijk wel even voordat we alles vlekkeloos kunnen uitspreken maar daar helpen ze je graag bij. We zijn toen ook nog even in een stadje verderop geweest. Daar heb je, met uitzondering van de huidskleur, niet echt door dat je in Afrika bent, als je vergelijkt met de krottenwijken waar we langs reden. De winkels daar zagen er over het algemeen erg netjes uit en is best wel vergelijkbaar met de winkels in Nederland. Het verschil is dan bizar als je langs krottenwijken rijd en je hutjes ziet die van materiaal gemaakt zijn, waarvan je het idee hebt dat het met 1 windvlaag ondersteboven ligt.

Gisteren ben ik meegeweest om de kinderen naar school te brengen. Dat doe je om ongeveer kwart voor 7. Dan breng je 2 auto’s vol met kinderen naar 4 verschillende scholen. Ik heb alles precies opgeschreven hoe je moet rijden zodat ik het zo snel mogelijk ook zelf kan doen. Het is natuurlijk wel zo dat ze hier links rijden, wat ik nu 1 keer een klein stukje heb gedaan. Op zich gaat het rijden zelf wel goed, als je even de knop omzet. Alleen is het wat lastiger dat ze hier iets andere regels hebben dan in Nederland. Het kan zijn dat op een kruispunt het stoplicht tegelijk op groen gaat in verschillende richtingen, dan is het even uitzoeken wie er eest mag. Daar zijn wel regels voor maar die heb ik nog niet onder de knie. Daarna moest ik om 13.00 uur beginnen op de playground. Dat is een stuk precies in het midden van het huis waar de kinderen buiten spelen. Daarbij heb je dan ook de taak om op de baby unit te werken en dus de jongste kinderen na hun middagslaapje uit bed te halen en aan het einde van de middag in bad te doen. Op dit moment zijn dat er 5. Daarna ga je nog even helpen met het eten geven aan de baby’s.

Je werkt eigenlijk altijd wel samen met een Afrikaanse huismoeder. Deze huismoeders werken en slapen ook altijd op de units. Alleen in het weekend is het iets anders en slaap je 1 keer in de 2 weken een weekend op de baby unit.

Verder is het tot nu toe best nog wel wennen om ineens in een Afrikaans opvanghuis te werken. Je moet overal weer op ingewerkt worden. Maar gelukkig gaat dit prima met de andere Nederlandse aunties en is het super leuk om als je naar beneden gaat gelijk Afrikaanse kinderen op je af komen rennen. Wij wonen trouwens met de Nederlandse vrijwilligers upstairs. Iedereen heeft zn eigen slaapkamer en gezamenlijke douches en huiskamer. Het is dus wel fijn om je af en toe even terug te kunnen trekken.

Ik heb het idee dat ik nog wel veel meer kan vertellen, maar dat doe ik weer in 1 van mijn volgende blogs..

Groetjes en liefs vanuit South Africa!
PostNet suite 80
Private bag X4
Gordons bay 7151
South Africa

  • 15 Maart 2014 - 23:01

    Harmen:

    Ha Eline,

    Super om te lezen!!! Geniet er van!!!

    Groetjes ons

  • 15 Maart 2014 - 23:28

    Klazien Van Dijk:

    He eline.dat is ff schrikken als je denkt dat je reis niet door gaat.het lag gelukkig niet aan onze mooie doopnaam ha ha.leuk om te lezen hoe je het allemaal ervaart.ik ga het zeker volgen. Met jorien ging dat een beetje mis.maar toen had ik nog niet zo veel ervaring met computers.zo zie je maar weer al doende leert men. Liefs van tante klazien en kids. Hou je taai lientje.

  • 18 Maart 2014 - 21:52

    Coby Prins:

    Hoi Eline, leuk om je verslag te lezen, en hoe je daar opgevangen bent door de kids en collega's.
    Dat is wel even wat anders dan oude billen wassen..... Mooie ervaring joh!
    Ook nog wat van het mooie Afrika zien is wel geweldig voor jullie.
    Succes en geniet vooral veel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Zuid- Afrika 2014

Actief sinds 09 Maart 2014
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 9772

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 11 September 2014

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: