4 weken voorbij - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Eline Westerink - WaarBenJij.nu 4 weken voorbij - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Eline Westerink - WaarBenJij.nu

4 weken voorbij

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

07 April 2014 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Het is weer tijd voor een nieuwe blog.. Alweer 4 weken vertoeven we hier in het prachtige Zuid-Afrika. En ik moet zeggen; de tijd vliegt! Ontzettend veel indrukken hebben we opgedaan de afgelopen weken. Veel nieuwe indrukken bij het inwerken bij de kinderen, verder kennismaken met de aunties en ontzettende mooie omgevingen van Afrika zien.

Het werk wat we hier doen is heel wisselend. Dat kan zijn dat de kinderen naar school gebracht moeten worden, opgehaald moeten worden, op de baby’s passen, werkers van of naar huis brengen, slaapdienst op de baby unit, oppassen op de playground, enzovoort. Verder hebben we ook extra taken, zoals speltherapie, emotionele intelligentie lessen, het maken van ik-boeken, bijbelclubs enz. Dat zijn taken die 1 vast iemand doet. Ik heb nu de vaste taak om de planning iedere week te maken.

Er zijn ondertussen wel alweer 2 aunties naar Nederland vertrokken en zijn we dus weer met 7 aunties upstairs. En ook komende weken gaan er weer totaal 3 aunties terug en komen er weer 3 nieuwe aunties bij.. Veel wisseling de komende weken dus.

Terwijl je aan het werk bent, is het enorm genieten van alle kinderen om je heen. Bijvoorbeeld als je kinderen naar school brengt en je bij school nog even een knuffel krijgt bij het ‘bye auntie’ of gewoon even een knuffel als je op de playground werkt of door de gang loopt, of een blad krijgt met ‘i love you auntie’, een meisje die met een vlinder naar je toe komt en zegt, ‘look auntie, i have a butterfly for you’. Geweldig om, als is het misschien maar weinig, maar om iets te mogen betekenen voor deze kinderen, die net als andere kinderen vrolijk, ondeugend, boos en verdrietig zijn, maar ook allemaal hun eigen achtergrond hebben.

Maar ook maak je de andere kant mee. Bijvoorbeeld een jongen van 13 die al een paar keer is weggelopen, die zoveel woede, onmacht en agressie heeft en niet weet hoe hij er mee om moet gaan. Thuis werd hij mishandeld, veel littekens zijn op zijn lichaam te zien. Of een meisje die verteld dat ze gezien heeft dat haar vader werd vermoord en geen idee heeft waar haar broers en zussen zijn. Een klein jongetje die verdrietig op een bankje zit, je vraagt wat er is en hij zegt, ‘i miss my mom’. Verwaarlozing, misbruik, mishandeling, de kinderen hebben allemaal hun eigen verleden. Als je dan denkt aan je eigen leven, met familie en vrienden, wordt je daar wel weer even bij stil gezet, dat dat helemaal niet vanzelfsprekend is!

Deze week gaan de kinderen weer naar school. Vorige week hadden ze de hele week herfstvakantie. De kinderen hebben zich prima vermaakt, koekjes bakken, spelletjes doen, verjaardag van een auntie vieren, knutselen.. een gezellige vakantie dus. Het weer was vorige week af en toe ook al wat herfstachtig. Af en toe regende het en moesten de kinderen binnen vermaakt worden, maar zodra het ophield met regenen was het ook een prima temperatuur om weer naar buiten te gaan. Hoewel de kinderen het daar dan niet echt mee eens zijn omdat het voor hen dan enorm koud is, de mutsen gaan op, handschoenen aan. Grappig dat wij het in Holland prachtig weer zouden vinden.

Verder hebben we ook weer wat dagjes uit gehad met de aunties. We zijn naar Bo-kaap geweest, een wijk in Kaapstad met ontzettend veel gekleurde huizen. We zijn bij het Robbeneiland geweest, waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten en waar je zijn cel kon zien. Vorige week zijn we in Kaapstad naar de greenmarket geweest, een grote markt met veel souvenirtjes en daarna naar een bekend en prachtig strand. In Kaapstad heb je ook Waterfront, waar we ook nog wel eens heen gaan. Waterfront is een groot winkelcentrum met veel terrasjes waar je heel leuk kunt shoppen  Dan heb je helemaal niet het idee dat je in Afrika bent. Want als je naar Kaapstad rijd, rij je wel langs enorm grote krottenwijken. En ook als we de afrikaanse aunties op gaan halen, rij je door krottenwijken heen, in het weekend is het vaak heel druk. Kinderen spelen midden op straat, mensen staan vanalles te braden langs de kant van de weg (bijvoorbeeld geitenkoppen en allerlei vlees). Heel bijzonder om nu in het echt te zien hoe mensen in zo’n grote armoede leven.

Ik kan nog wel veel meer vertellen over mijn ervaringen hier, maar daar gebruik ik mn volgende blog weer voor!

Liefs,
South Africa

• 07 April 2014 - 20:52

Theo, Willeke, Sander, Stefan En Lynde:

Hoi Eline,

Leuk wat van je te lezen! Dat schrijven gaat je nog aardig goed af ;) Super om te horen dat het goed met je gaat daar. Geniet ervan!

Een dikke knuffel van Sander, Stefan en Lynde!

Theo en Willeke

P.S. Vergeet niet zo'n batiklapje voor me te scoren :)

• 07 April 2014 - 23:42

Marianne:

Hallo leverd,
    wat een geweldige ervaring doe je daar op.
    ik ben er jaloers op super leuk allemaal.
    bij ons gaat het ook goed en zorgen goed voor je oudjes nu jij druk bent met je kinderen wat een verschil van werk.
    fijn dat je het zo naar je zin hebt je zet maar 6 maanden zo om dus geniet er nog goed van.
    ik mis je welmaar wat je nu doet in het verre afrika is zo mooi dat wil en mag niemand je ontnemen.
    lieve schat pas goed op jezelfen tot horens.

dikke kus liefs marianne.

• 08 April 2014 - 18:59

Reinette:

He Eline!

Wat leuk en bijzonder om te lezen! Wat fijn ook dat je echt wat kunt betekenen voor de kinderen, dat moet wel een heel fijn en goed gevoel geven!

Heerlijk joh, en suc6 met alle heftige verhalen dat moet niet makkelijk zijn.
    Doe je/jullie best! En geniet ervan!

Groetjes Rene en Reinette

• 14 April 2014 - 21:19

Tante Klazien:

ha eline,

Leuk om weer wat over jou ervaring te lezen..
    Kan me voor stellen dat de tijd snel gaat als er zoveel te beleven valt.
    Het lijkt me super om zoveel voor die kinderen te kunnen doen.
    Echt dankbaar werk waar je nog jaren met een goed gevoel aan terug kunt denken.
    Blijf genieten lientje.

Gr van tante Klazien en boy's

• 21 April 2014 - 19:28

Joan Kok:

Hoi Eline,

Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat.
    Fijn dat het goed met je gaat daar.

Groetjes de buuf xxx

• 05 Mei 2014 - 22:37

J Van Dijk:

Hallo Eline.
    Het was ons wel verteld,dat we de blog's konden lezen maar hadden er niet aan gedacht.
    Je Moeder herinderde her aan.
    Nou we krijgen een goede indruk hoe je alles ervaart en dat is niet mis.
    Maar jullie mogen er goed werk doen.Het is heel wat om zulke kinderen te verzorgen.
    Werwen ze maar goed,maar ook weer niet te veel natuurlijk.
    Nou Eline en Fennande nog een hele goede tijd en Gods zegen toe gewenst.
    De hertelijke groeten van Oma en Opa.